Mumbai, 08.08.2013, štvrtok - deň 63.

Dnes sa môj pobyt v Indii preklápa do druhej polovice a ja som si s uvedomila, že zatiaľ som toho z Indie okrem tohto veľkomesta príliš nevidela. Budem sa to však snažiť napraviť hneď na budúci týždeň. Vo štvrtok, 15. augusta, je štátny sviatok indickej nezávislosti a pre nás je to ideálna príležitosť odísť na viacdňový výlet mimo mesto bez toho, aby sme mali v škole neospravedlniteľné absencie. Kúpili sme si teda s Nemkou Corinnou letenky do Varanasi, kde sa pridáme ku skupine Španielov na týždenný výlet po indických pamiatkach. Španielov som zatiaľ nestretla, no verím, že budú v pohode, už len preto, že dokázali celkom podrobne naplánovať tento výlet. Okrem "posvätnej" Gangy v slávnom Varanasi máme v pláne Taj Mahal a niekoľko ďalších zastávok na ceste do Dilí. Pôvodne som sa chcela zúčastniť nejakej oslavy výročia nezávislosti v Mumbaji, no verím, že tento výlet bude mať minimálne rovnakú vzdelávaco - zážitkovú hodnotu. Pretože možno bude v rámci tohto pobytu môj najväčší a posledný.
Pretože čo sa týka školy, môj pobyt sa tu neúprosne blíži ku koncu. Prednášky budem mať ešte necelý mesiac, a na začiatku septembra by som rada vyrazila do neďalekého mesta Pune na dobrovoľnícky pobyt v jednej neziskovej organizácii. Stretla som totiž na škole ženu, ktorá pracuje s podobnými organizáciami a pri rozhovore mi predstavila naozaj zaujímavé projekty. Zatiaľ sme v štádiu dohadovania sa, no pokiaľ mi to vyjde, mohla by som stráviť mesiac v organizácii, ktorá poskytuje mikropôžičky pre viac než 50 tisíc žien pracujúcich v najrôznejších odvetviach. Ide o veľký a naozaj úspešný a kvalitný rozvojový projekt, a účasť na ňom mi môže priniesť viac než prípadná cesta po južnom pobreží krajiny, čo bola moja druhá septembrová alternatíva.
V škole sa mi konečne podarilo vybaviť preukaz do knižnice, takže som si požičala zopár nezvyčajných kúskov literatúry. Školská knižnica je celkom bohatá na tituly venované krajinám, o ktorých u nás doma veľmi nevieme. Okrem "povinného čítania" o vývoji indickej ekonomiky a politických reformách 20. storočia mám rozčítanú knihu od bývalého britského konzultanta vlády africkej Sierry Leone. Autor v nej podrobne popisuje politickú a ekonomickú situáciu najchudobnejšej krajiny sveta v 80-tych rokoch. I v porovnaní so súčasnou Indiou je to zase ešte o trochu "iný level"...
Ďalšou zaujímavosťou posledných dní je pozvánka na indickú svatbu, ktorú som dostala od jedného z nových kamarátov. Bývalá spolubývajúca Silvia ma pri odchode z Mumbaja zoznámila so svojím známym, chalanom, ktorý pracuje a študuje doktorát v Hamburgu a vedel by mi pomôcť s literatúrou pre moju disertačnú prácu. Teraz, po pár týždňoch, som spolu s ďalšími spolužiakmi zo školy dostala pozvánku na jeho svatbu. Hoci pôjde "len" o svatobnú recepciu pre kamarátov a známych a bolo mi povedané, že môžem bez problémov prísť v rifliach, i tak som celkom zvedavá. Predsa len, podobných udalostí sa človek neúčastní každý deň. ;-)
Dnes som sa tiež opäť stretla s Noli a chalanom, ktorý ide s ňou k nám na univerzitu. Obaja sú moc fajn, dokonca nemajú problém s dodržiavaním dohodnutých termínov, a veľmi sa tešia do Brna. Predtým, než som zistila, že to na svatbu nebude potrebné, ma Noli s jej kamoškou obliekla do svojho sári. Bol to zvláštny pocit. Verím, že by som si naň zvykla, keby to bolo potrebné, no predsa som rada, že môžem prísť v niečom mne bližšom a pohodlnejšom.
Z posledných drobností spomeniem, že na byte sme úspešne odmrazili obrovskú vrstvu namrazeného ľadu v chladničke a menej úspešne bojujeme s plesňami. Objavujú sa na nezvyčajných miestach ako dlhšie nenosené oblečenie, nepoužívaný kuchynský riad, drevená polička nad stolíkom či brašňa na fotoaparát. Naopak, úplne som vzdala boj s komármi a v kampuse už ani večer nepoužívam repelent. Komáre tu sú neodbytné a dokážu si k vám nájsť cestu vždy a všade, no najčastejšie k nohám - a to i napriek tomu, že máme sieťku na okne a spávame v bavlnených vložkách do spacáku. Zajtra sa chystáme do mesta na trhy a možno do galérie a v pondelok nás čaká prvý školský test. Držte palce!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára