Váránásí, 13. a 14.08.2013, utorok a streda - deň 68. a 69.

Poznámky k nasledujúcim príspevkom som písala na osemdňovom výlete po indickom stredo-severe. Budem sa snažiť uverejniť ich s fotografiami tak rýchlo, ako mi to školský rozvrh a začínajúca chrípka dovolí. :-)
Váránásí.
Prvou zastávkou nášho výletu bolo "sväté" mesto Váránásí. Pokiaľ ste niekedy videli nejakú fotku pútnikov kúpajúcich sa v Gange, pravdepodobne to bolo z tohto mesta. Ide o jedno z najstarších kontinuálne osídlených miest na svete, odhaduje sa, že najstaršie archeologické nálezy pochádzajú z 11- alebo 12-teho storočia p.n.l. Ako spomínal český režisér Igor Chaun v dokumente, ktorý sme pozerali pred pár týždňami, "to mesto bolo staré v dobách založenia Ríma." Pre hinduistov je Váránásí mestom extrémneho významu, keďže veria, že bolo založené samotným bohom Šivom, a podľa ich náboženstva tí, ktorí zomrú na tomto mieste, nebudú znova reiknarnovaní a uniknú nekonečnému kolotoču zrodenia a smrti na Zemi. Ganga pretekajúca týmto miestom má mať podobne očisťujúce účinky.
My sme náš výlet začali o pol piatej ráno, kedy nás s Corinou čakal taxík smerom na letisko. Pri letiskovej kontrole nás predbehla skupina žien v pruhovaných červeno-bielo-čiernych sárí, o ktorých som ochvíľu zistila, že to boli letušky. Cesta bola príjemná, jedlo chutné a nepálivé. So zastávkou na letisku v Dilí sme do Váránásí dorazili okolo dvanástej, kde nás vítalo priame slnko a teplota 32 stupňov. Mohlo to byť horšie, usúdili sme spoločne a berieme si taxík, ktorý nás má doviesť k hotelu. Máme síce podozrenie, že jeho cena opäť zahŕňa "národnostnú prirážku", no keďže nepoznáme iný spôsob dopravy z letiska, platíme 700 rupií a nechávame sa odviesť do centra mesta.
Jedna z kľudnejších ulíc starého mesta.
Kým dôjdeme do mesta, prechádzame vidieckou krajinou, korá na nás urobila dobrý dojem, podobne ako spočiatku i mesto. Prechádzame v taxíku preplnenými ulicami a ja poznamenávam, že presne takto som si predstavovala Indiu. Vystupujeme na rušnej hlavnej ulici a musíme dlhou úzkou uličkou prekrižovať niekoľko ďalších ulíc, kým sa dostaneme k hotelu. Už na tejto prvej ceste mestom cítime, že je iné než teraz už známy Mumbaj. Cítime to na zápachu (neexistujúcej) kanalizácie, korenín, zvláštneho dymu a zvieracej prítomnosti. Kravy sú tu na uliciach všade, pozor pod nohy. Výrazné elektrické stožiare a spleť káblov lemujú každú väčšiu ulicu v meste, a nad nimi sa týčia ošrpané budovy s ornamentmi, drevenými balkónmi a nazdobenými strechami. Cyklorikše sú na "ľudský pohon" a nahrádzajú autá, zatiaľ čo klasických známych rikší je tu viditeľne menej. Uliciam a uličkám vládnu motorky. Ľudia vyzerajú inak, i tí žijúci na ulici. Väčšinou stretávame starších a takmer výlučne mužov, zarastených šedivých chlapov zahalených vo farebných kusoch plátna, pripomínajúcich postavy z populárnych indických etnických pohľadníc. Ani predavači postávajúci okolo stánkov na nás nepôsobia príliš priateľským dojmom. Niekto nám hovorí, myslím, že to bol taxikár, že si máme dávať pozor. Vyhľadávame mladších obsluhujúcich predavačov, ktorí nás navigujú na cestu. S ich pomocou sa konečne dostávame k hotelu a ja sa cítim trochu lepšie, keď vidím, že je plný turistov. Dostávame ošumelú izbu s popukanou omietkou, kde nie je nič iné než dve postele a výklenok v stene na odloženie vecí. Slová "sparťanské podmienky", ktorými tento hostel popísal Jakubov turistický sprievodca, izbu dokonale vystihujú. No nesťažujem sa, postele sú čisté, kúpeľňa tiež, a je to veľmi lacné. Na terase hotela je úžasný výhľad na Gangu, ktorá pripomína tekuté blato a je to jednoznačne najšpinavšia rieka, akú som kedy videla. Stretávame tu anglickú turistku Sam, ktorá nám bude najbližšie dva dni robiť spoločnosť, a po chvíli i skupinku Španielov a ich "vedúceho", Corininho známeho, ktorému vďačíme za organizáciu tohto výletu. Španieli sú veselá kopa, väčšina z nich je na spiatočnej ceste z dobrovoľníckeho pobytu v Kambodži. Vyrážame s Corinou do mesta k rieke a sme svedkom prvého, našťastie za celý výlet i posledného, incidentu.
Na nábreží Gangy môžte vidieť, keď máte šťastie a odvahu, pohrebné hranice so spaľujúcimi telami zomrelých. Hinduizmus vníma zomieranie úplne odlišne od našej európskej kultúry. Smrť je "oslavovaná" ako začiatok nového života novým znovuzrodením. Miestnym snáď i preto nevadia turisti zvedaví na tento náboženský obrad. Mŕtve telo sa zabalí do látiek, ozdobí kvetinami, spáli na hranici a jeho popol sa vysype do rieky. Vo Váránásí je to atrakcia pre turistov, a ako sme zistili, i dobrý biznis.
Šli sme sa s Corinou prejsť k rieke, keď nás odchytil jeden chalan a volal nás, aby sme vyšli na malú terasu, z ktorej sme pod nami videli zatiaľ len horiace drevo. Nemali sme v pláne pozorovať tento náboženský rituál, no z terasy bol pekný výhľad na rieku, tak sme prikývli. Chalan chcel 15 rupií za každých desať minút a my sme sa rozhodli chvíľu zostať, pozrieť si rieku a odísť. Po pár minútach sa k nám dorútil starý chlap, ktorý zrazu pýtal 250 rupií od každej z nás. S chalanom sa začali hádať a keďže sa to schyľovalo k bitke, obe sme vytiahli 100-rupiové bankovky, menšie sme zrovna nemali, a chystali sa na odchod. Corine ju dedo doslova vytrhol z ruky a potom ju chlapi medzi sebou roztrhli. Mladší z dvojice nám radil, aby sme šli preč, odišli sme teda rýchlym krokom z terasy, s rozhádanou dvojicou v pätách. Podarilo sa nám ich zbaviť v jednej z bočných malých uličiek, kde sme zašli do malého obchodíku s oblečením.
Ohňová šou na brehu rieky.
Ochvíľu sme sa vrátili do hotela a pripojili k Angličanke a Španielom, s ktorými sme šli pozorovať nejaký každodenný rituál na brehu rieky. Jeho presný účel (iný než ako aktrakcia pre turistov) som nepostrehla, pripomínal mi však mystickú ohňovú a dymovú šou. Zvoniace zvony z vedľajšieho chrámu, muži v ligotavých oblečeniach pripomínajúcich mužskú verziu sárí, predvádzali na terase na nábreží nad riekou predstavenie so zapálenými širokými dymovými tyčinkami, kadidlami, ohňovými kahanmi, pozorovaní množstvom turistov s fotoaparátmi. Je tma, pred nami sa okrem tohto výjavu rozprestiera špinavá Ganga, pred chvíľou spadlo zopár kvapiek dažďa a teraz oblaky nad riekou raz za čas osvetľujú blesky. Váránásí je predsa len zaujímavé miesto...
Posledným zážitkom dňa, ktorý stojí za zmienku, bolo stretnutie s chlapíkom, ktorý nás volal na "pivo". Po tom, ako sa Španieli spýtali náhodného okoloidúceho pred hotelom, kde by sa niečo ako pivo dalo kúpiť, som bola svedkom iného zaujímavého "predstavenia". Chlapík nás zaviedol pár metrov za roh ku svojmu domu, predstavil nás svojej mame a dal nám privoňať z hmoty pripomínajúcej plastelínu, ktorú som ja ani niektorí moji spoločníci nedokázali identifikovať. Ukázal sa z neho pašerák ópia z Afganistanu a pre zaujímavosť - chcel od nás 4000 rupii (asi 1350 Kč alebo 50 eur) za cca 5 gramov.
Na druhý deň sme dali mestu druhú šancu a vyplatilo sa. Tie isté ulice, ktorými sme prechádzali večer za tmy, keď boli plné ľudí - turistov a predavačov, v stredu doobeda pôsobili omnoho prívetivejším dojmom. Pozreli sme si chrám s vyobrazeniami z Kámásutry (podobné "perličky" nájdete v Indii na mnohých miestach), vypočuli sme si prednášku od miestneho aromaterapeuta o prírodnej medicíne (bohužiaľ však chcel za olejčeky a korenie neskutočnú sumu), nakúpili sme niekoľko kusov textilných suvenírov a párkrát sme sa museli v úzkej uličke schovať do najbližšieho krámku, pretože okolo nás prechádzal pohrebný sprievod s nosidlami, oznamujúci sa hlasným pokrikom. Veľkým prekvapením dňa pre mňa bolo, keď som na ceste k taxíku, ktorý nás podvečer viezol na stanicu, stretla skupinu slovenských turistov. Prehodili sme zopár viet a ja som sa ponáhľala za mojou skupinkou, aby sme si následne, presne po indicky, počkali nejakú dobu na taxík, ktorý nás zaviezol na stanicu vzdialenú 100 km na vlak do Agry.
Ganga pri pohľade z hotelovej terasy.
Starec pred nepálskym chrámom.