Kočin, 11. - 13.09.2013, streda - piatok, deň 98. - 100.

Keď som v polospánku o pol druhej v noci stála na maličkej vlakovej stanici niekde neďaleko pobrežia Arabského mora v strednej Indii, stanici, ktorej meno som ani nepoznala, rozmýšľala som v tú noc opӓť, prečo to vlastne robím. To miesto malo svoje zvláštne čaro. Okrem mňa a mojich troch spoluputovníkov tu bolo celkom dosť cestujúcich, ktorí stáli, sedeli, či, ako je to na indických staniciach bežné, ležali a spali na studenej kamennej podlahe. Napriek množstvu ľudí toto miesto bolo tiché, osvetlené tlmenými svetlami vychádzajúcimi zo staničnej budovy, a vyžarovala z neho zvláštna atmosféra. Jeden z nekonečného počtu indických žobrákov si prišiel pýtať peniaze, rozprával sa však viac so sebou samým než s nami a onedlho si na betónovom peróne rozložil svoju deku. S ohlásením príchodu vlaku sa na nástupište začali trúsiť ďalší a ďalší cestujúci, a my sme sa len krátko pozastavili nad tým, koľko ľudí cestuje na diaľkový vlak odchádzajúci o druhej v noci zo stanice tak vzdialenej od akýchkoľvek veľkých miest. A my sme boli jednými z nich. Tí z vás, ktorí cestujete radi a často, bez ďalšieho účelu, len pre cestovanie samotné, možno poznáte ten pocit - keď neviete presne, za čím, ale viete, že jednoducho musíte ísť, iba preto, že máte príležitosť, pretože cestovateľské príležitosti sa neodmietajú...
Týmto 12-hodinovým nočným vlakom sme teda prekročili hranice medzi indickými štátmi Karnatakou a Keralou a prišli v stredu poobede do Kočinu. Práve Kerala, malý pruh pobrežia na juhu Indie a historické centrum indo-európskeho a čínského obchodu s korením, je najbohatším a najprogresívnejším indickým štátom. Je považovaná za oblasť s najvyššou životnou úrovňou, gramotnosť keralského obyvateľstva už dlhodobo prekračuje 90% a aj ekonomické ukazovatele sú vysoko nad indickým národným priemerom.
Zmena bola viditeľná už na čistej a udržiavanej vlakovej stanici v Ernakulum, pevninskom meste "zrastenom" s ostrovným Kočinom, a rovnako príjemným prvým dojmom zapôsobil samotný Kočin. Je to zaujímavé mesto, ktorého minulosť odráža pestrú koloniálnu skúsenosť Indie. Vystavané Portugalcami, dobyté Holanďanmi a neskôr prevzaté pod britskú správu, Kočin ako bývalé obchodné centrum južnej Indie uchováva mnohé európske vplyvy a pamӓtihodnosti. Keďže pre nás však mesto znamenalo len krátku zastávku na ceste do vnútrozemského Munnaru, videli sme históriu a súčasnosť Kočinu hlavne na architektúre malých uličiek a kaviarní v samotnom centre. Uličky sú pekné a čisté, vďaka čomu mesto pripomína atmosféru južnej Európy ešte viac než rajastánsky Jodhpur. Že ide o turisticky navštevované centrum, vidíte na všadeprítomných obchodoch so suvenírmi, ručne vyrábanými doplnkami a korením, ako aj na miestnych cenách. V Kočine kúpite zaujímavejšie a na pohľad kvalitnejšie veci než na bežných tržniciach napríklad v Mumbaji, reštaurácie pôsobia luxusnejším dojmom a kaviarne sa interiérom podobajú tým naším. Nájdete tu židovskú štvrť a podobne ako v Goe, opӓť porovnateľne viac kostolov. V jednom z nich sme objavili bývalú hrobku Vasca de Gamy, ktorý tu zomrel v roku 1524. Predtým, než ho 10 rokov po jeho smrti previezli do Lisabonu, bolo jeho telo uložené v nenápadnej kamennej krypte tohto kostola.
Je možno trochu škoda, že sme naprehliadku Kočinu nemali viac času. Po takmer dvoch celých dňoch strávených v centre sme Kočin opustili v piatok na obed, kedy sme sa vydali opӓť do vnútrozemia na návštevu čajovníkových plantáží v Munnare.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára