Pune, 26.09.2013, štvrtok - deň 113.

Rada by som sa s vami v jednom z posledných príspevkov podelila o zážitok z práce v indickej nevládnej organizácii. Dúfam, že vás neodradí, keď príspevok bude trochu "odbornejší" než predchádzajúce.
Od pondelka trávim čas v nevládnej organizácii menom Annapurna Pariwar v meste Pune, vzdialenom asi 3 hodiny cesty od Mumbaja. Ide, samozrejme, o dobrovoľnícku výpomoc, ku ktorej som sa dostala vďaka sprievodkyni amerických študentov na univerzite, o ktorých návšteve som písala na začiatku júla.
Annapurna Pariwar je zvláštny a u nás nezvyčajný typ organizácie s "oficiálnym" akademickým pomenovaním "social enterpreneurship" či "sociálne podnikanie". Tu v Indii sa tieto organizácie tešia rastúcemu záujmu akademikov - sama som mala jeden kurz v škole, ktorý sa konceptu sociálneho podnikania venoval - a čoraz väčšiu obľubu majú i v praxi. Annapurna sa špecializuje na tzv. mikrofinancie. Mikrofinančné schémy v rozvojových teóriách i praxi taktiež lákajú pozornosť, avšak od "boomu", ktorý nasledoval po úspechoch prvých programov niekedy v 90-tych rokoch, koncept zdiskreditovali organizácie bankového charakteru, ktoré pod týmto názvom začali poskytovať klasické komerčné pôžičky. Po tom, ako som sa ešte na Mgr. štúdiu na MU k tomuto konceptu zľahka dostala, som k nemu tiež bola podozrievavá a skeptická. Annapurna je však nádherný príklad toho, ako tento model, keď sa robí zodpovedne a bez úmyslu na závratný zisk, dokáže naozaj ľuďom zmeniť život.
Mikrofinančný model v podstate kombinuje princípy klasickej firmy a neziskovej organizácie. Annapurna konkrétne začínala s pôžičkami, ktoré sú najrozšírenejším typom mikrofinančného sociálneho podnikania. Rozdiel medzi týmito organizáciami a klasickými finančnými inštitúciami je jednoducho v tom, že organizácie sociálneho podnikania neusilujú na prvom mieste, a vlastne ani na žiadnom inom, o maximálny finančný zisk. Zároveň však nie sú charitatívnou organizáciou, pretože jedna zo základných podmienok mikrofinančnej schémy je vlastná udržateľnosť; inak povedané organizácia si musí na seba vedieť svojou činnosťou zarobiť a teda nejaký zisk, pokiaľ chce fungovať a naďalej sa rozvíjať, musí generovať.
Jedným z paradoxov rozvojových štátov je, že ich obyvateľom často na relatívne veľkú osobnú zmenu stačia veľmi malé financie; mnoho ľudí však nedisponuje ani tímito základnými prostriedkami. Klientmi Annapurny sú takmer výhradne ženy žijúce v slumoch a venujúce sa nejakej drobnej podnikateľskej činnosti - predajkyne zeleniny na chodníkoch, krajčírky opravujúce odevy, slúžky vypomáhajúce v domácnostiach, a pod. Všetkým týmto ženám by pomohla drobná počiatočná investícia napríklad na nákup kolesovej káry na prepravu zeleniny či šijacieho stroja, ktorá by sa im vrátila už za krátku dobu. Keďže banky však samozrejme posudzujú rizikovosť klientov podľa počiatočného kapitálu a možnej zástavy, a znižujú úrokové miery s rastúcou výškou pôžičky, sú pre tieto "podnikateľky" klasické bankové pôžičky v podstate nedostupné. Pokiaľ ženy naozaj potrebujú súrne peniaze, upisujú sa k rôznym nebankovým "podvodníkom" a upadajú do dlhovej pasce, ktorá im nakoniec berie i to málo, čo majú.
Annapurna tak v podstate funguje ako sprostredkovateľ medzi bankou a klientkami, keď ako veľká organizácia s preukázateľnou dobrou históriou a platobnou disciplínou preberá na seba riziko nesplatenia, požičiava si vo veľkom a tým znižuje úrokovú mieru. Peniaze následne požičiava svojim klientkám za najnižší možný úrok, ktorý je potrebný k tomu, aby si zabezpečila vlastný chod. Bola som prekvapená, že rozdiel medzi nebankovými pôžičkami a tými, ktoré poskytuje organizácia, dosahuje násobky percent mesačne. Pre ilustráciu, záleží predsa na tom, či dostanete pôžičku za 1,5 alebo 5 či dokonca 10-percentný mesačný (!) úrok. Samotné pôžičky fungujú na prepracovanom komunitnom systéme, kedy ženy organizované v malých skupinkách vzájomne ručia za svoje splátky. Model, ktorý je u nás nepredstaviteľný, v indickej stále silne tradičnej, rodinne a komunitne založenej spoločnosti, funguje výborne. Annapurna tiež poskytuje časť pôžičiek z úročených úspor svojich klientiek, ktoré sú ženy povinné ročne odkladať. Vďaka tomu sa v podstate správa v princípe ako klasická banka, s tým rozdielom, že neprispôsobuje úroky dosiahnutiu maximálneho možného, ale minimálneho nutného zisku. Napriek čomu, čo učí mikroekonomická teória nulového zisku a medzných nákladov a príjmov, ten rozdiel je v praxi často obrovský. (Pre záujemcov: Na čiste teoretickej úrovni jedna z mikroekonomických teórii tvrdí, že po čase budú firmy vďaka zvyšujúcej sa konkurencii v pôvodne ziskových sektoroch vyrábať či poskytovať služby za cenu svojich aktuálnych nákladov, a ich zisky nebudú vyššie než by boli prípadné zisky z inej podnikateľskej činnosti.)
Spoločnosť začínala mikropôžičkami, no postupne obohatila svoj program o ďalšie projekty na podobnom princípe - mikro penzijné, životné a zdravotné poistenie, ktoré vďaka tomu, že ho poskytuje i rodinným príslušníkom, využíva v súčasnosti viac než 100 000 ľudí. Len spomeniem, že poviné zdravotné poistenie, aké poznáme z Európy, v Indii neexistuje, veľká väčšina ľudí si zdravotnú starostlivosť preto musí hradiť sama. Okrem finančných služieb tiež Annapurna prevádzkuje pre svoje klientky za malý poplatok detské jasle a hostel.
Jedinou aktivitou, ktorá neprodukuje vlastný príjem a je teda založená na čiste charitatívnom princípe, je projekt vzdelávacieho štipendia, ku ktorému som bola zaradená. Organizácia plánuje v blízkej dobe aktívnu kampaň s cieľom získať nových darcov spomedzi domácich i zahraničných spoločností a jednotlivcov, čo inak znamená presvedčiť bohaté firmy a ich zamestnancov, aby venovali malú časť svojich ziskov a mzdy na podporu štúdia detí ich klientiek. Prekvapivo podľa slov manažérky projektu indickí zamestnanci i zamestnávatelia, i tí z bohatších vrstiev, majú silný zmysel pre komunitu a spoločnosť a keď príde na darovanie a pomoc chudobným, sú často celkom ochotní. Po tom, čo všetko som počula, čítala a videla o obrovských rozdieloch medzi ľuďmi, mi to znelo trochu zvláštne, no vysvetľujem si to tým, že ľudia nemusia byť rovnostárski (indická kastovná spoločnosť takou rozhodne nie je) na to, aby boli solidárni...
Po dohode s manažérkami, vzhľadom k môjmu veľkému handicapu - neznalosti marátštiny (miestny jazyk v štáte Maharaštra) - je mojou úlohou pripraviť prezentačné materiály a interný manuál pre zamestnancov Annapurny, ktorí budú kontaktovať nových potenciálnych donorov. Nečakala som síce takéto umiestnenie, ale i skúsenosť s public relations, marketingom fundraisingu a inými anglickými výrazmi, ktoré som doteraz nemala príliš v obľube, sa môže hodiť.
A na záver: Dnes som bola v Annapurne štvrtý deň a mala som šťastie, že ma prijala vrchná šéfka a zakladateľka spoločnosti, dr. Medha Purao Samant. Táto žena, dcéra ekonóma a charitatívnej organizátorky, a sama vlastníčka doktorátu, založila pred dvadsiatmi rokmi Annapurnu tým, že požičala deviatim chudobným "podnikateľkám" malý obnos rupií. Za dvadsať rokov sa jej organizácia vyvinula v inštitúciu poskytujúcu zvýhodnené pôžičky viac než 35 000 klientov, hlavne však klientkám, žijúcim v 200 slumoch v Pune a Mumbaji.
Sama dr. Medhatai, ako ju v organizácii familiárne volajú (slovo "tai" znamená v jazyku Marathi označenie pre staršiu sestru) je jedna z tých ľudí, stretnutie s ktorými môžte považovať za zážitok. Jej zamestnankyne k nej majú viditeľný rešpekt a úctu, vo mne zanechala dojem veľmi kultivovanej, inteligentnej a vzdelanej ženy. Rozprávali sme sa o mnohých veciach - o začiatkoch a súčasnosti organizácie, získavaní sponzorov, ale i o indickom boji s korupciou, ekonomike, rozvojovej ceste a intelektuálnej debate o budúcnosti krajiny... Rozprávala realisticky, avšak pozitívne, presne v štýle, ktorý mi dodáva energiu a pocit, že i tie najhoršie veci ide zmeniť k lepšiemu, pokiaľ ľudia naozaj chcú. 
Čaká ma tu v Annapurne ešte sedem dní, na ktoré sa celkom teším.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára