Trivandrum, 19. - 20.09.2013, štvrtok - piatok, deň 106. - 107.

V Indii je celkom bežné, že mestá majú v mnohých mietnych jazykoch viacero názvov, ktoré sa na seba niekedy ani veľmi nepodobajú. Iné meno pre hlavné mesto Keraly je Thiruvananthapuram, Mesto posvätného hada. Trvalo mi nejakú dobu, kým som si toto slovo dokázala po slabikách zapamätať, no stále mi je pohodlnejšie hovoriť o ňom ako o Trivandre. Leží takmer na samom geografickom juhu Indie, necelých necelých 90 kilometrov vzdušnou čiarou od južného mysu.
Od tohto mesta, ktoré bolo poslednou dvojdňovou zastávkou našej cesty, som veľa nečakala a o to viac ma prekvapilo. Zdenka s Filipom po istom rozčarovaní z keralského počasia a indických obchodných praktík zamierili z Alaphuzze opäť do Goy, do Trivandra sme teda odišli len ja s Jakubom.
Už vo vlaku sa k nám pripojil Angličan Freddie, ktorý cestoval sám mesiace po Indii s hlavným cieľom cvičiť jógu. Keď sme v meste začali hľadať ubytovanie, stretli sme druhého spoločníka, Izraelčana, ktorí nás s nadšením zdravil ako prvých zahraničných turistov, ktorých tu stretol. Následne sme zažili zvláštnu vec, keď niekoľko lacných hostelov, ktorých bolo centrum plné, bolo vypredaných. V meste sa totiž konal veľký festival, lákajúci návštevníkov z blízka i ďaleka. Nakoniec sa nám podarilo ubytovať spolu s Freddiem v trojmiestnej izbe v jednom z lacnejších hotelov neďaleko nádražia. Na druhý deň ráno sme všetci štyria vyrazili do centra, alebo aspoň na miesto, o ktorom som predpokladala, že predstavuje centrum.
Trivandrum je totiž moderné veľkomesto bez typického starého centra, tržníc a malých uličiek, aké sme videli zatiaľ vo všetkých iných mestách. Miesto klasických nízkych domčekov mu dominujú sklenené firemné budovy a nákupné centrá. Stredom mesta sa tiahne asi 4 km dlhá rušná hlavná ulica, ktorá sa neďaleko vlakovej stanice križuje s inou podobnou cestou. Mesto je na indické pomery naozaj čisté a jeho život pripomína tradičné západné metropoly. Možno to bolo len kvôli festivalu, no ulice boli večer osvetlené obrovským množstvom žiaroviek a svetelných reťazí. My sme sa vo štvrtok ráno vydali do okolia obrovského chrámu, kam nás však ako turistov odmietli vpustiť, a po krátkej prechádzke do blízkeho múzea. Hoci nie som veľkým nadšencom pre lokálne historické múzeá, expozície v čiastočne drevenom mestskom palácovom komplexe boli celkom zaujímavé. Po obede sme si šli pozrieť zoologickú záhradu, ktorú najnovší Lonely Planet označuje za hlavnú turistickú atrakciu, keďže sa v nej natáčal film Pí a jeho život. Antilopy, leopardy, plameniaky, a hlavne zívajúce hrochy za 20 rupií vstupného určite stáli.
Na druhý deň sme sa rozlúčili s našimi dvoma novými kamarátmi a s Jakubom vyrazili do Varkaly, 40 km vzdialeného prímorského turistického strediska. Nafotili sme jeden z typických indických farebne zdobených chrámov, prešli sme sa po skalných útesoch nad zrovna zaplavenou plážou, a vrátili sa do Trivandra práve včas, aby sme videli vyvrcholenie festivalu, sprievod alegorických vozov prechádzajúci hlavnou ulicou mesta. Keralský festival Onam je, podľa dôležitosti, akú mu miestni pripisujú, zrejme niečo ako naše Vianoce. Trval 6 dní, prilákal do mesta obrovské množstvo ľudí a piatkový sprievod bol jeho vyvrcholením.
Zo 160-tich vozov sme stihli vidieť viac než polovicu. Bolo pre mňa veľkým prekvapením, koľko rôznych organizácií v meste a jeho okolí pôsobí. Firmy, školy, občianske združenia, mestské a štátne organizácie, všetci mali na festivale svoj väčší či menší príspevok. Tak napríklad, vedecké múzeum viezlo obrovského ozvučeného dinosaura, energetické spoločnosti predstavovali svoje veterné elektrárne, jedna neziskovka názorne upozorňovala na problém násilia na ženách, v pralese cestovnej kancelárie "Monzoon tourism" pršalo a na jednom voze dokonca usmiate makety pľúc a srdca povzbudzovali k darovaniu orgánov. Príroda, lode, zvieratá, technika; zásah záchrannej služby, lekáreň, model DNA; filmový festival, deti na korčuliach, domčeky, stromčeky a mnoho iného. Účinkujúcich sprevádzali hudobníci hrajúci na tradičné indické "tabla", nástroje vzdialene pripomínajúce bubny či africké bongo, a krátke tanečné vystúpenia mužov a žien v tradičných keralských kostýmoch. Keralské tradičné umenie sa nazýva kathakali a spoznáte ho podľa obrovských zlatých a farebných kostýmov a nazeleno namaľovaných tvárí. Stretli sme sa s jeho sochami v múzeu, videli sme divadelné predstavenie v telke na hoteli, a teraz i tanečníkov a "hercov" naživo v sprievode. Celý sprievod prechádzal hlavnou ulicou pri odklonenej doprave asi dve hodiny a my sme ho nasledovali ešte niekoľko stoviek metrov do odľahlejšej časti mesta. Keďže to bol posledný deň nášho výletu, zavŕšili sme ho večerou v reštaurácii drahého hotela, ktorá si za kvalitnú obsluhu účtovala len o niečo vyššie ceny než bežné podniky. V sobotu ráno sme z Trivandra, ktoré nám pripravilo túto nečakanú rozlúčku s južnou Indiou, odišli vlakom rovno do Mumbaja.
P.S.: Prvé fotky z výletu sa budem snažiť nahrať do blogu i na Picasa hneď po tom, ako sa mi podarí donútiť fotoaparát a hlavne jeho SD-kartu k spolupráci. Keďže ani jeden z nás nie sme teraz v Mumbaji, tisícky fotiek z Jakubovho foťáku budem mať k dispozícii o necelé dva týždne. Verím, že sa budú páčiť, a zatiaľ ďakujem za pochopenie. :-)