Mumbai, 18.06.2013, utorok - deň dvanásty

Mám za sebou dostatočne dlhú dobu pobytu v indickej metropole, takže pristupujem k malej rekapitulácii. Môžem povedať, že na mnohé veci si už zvykám a mnohé iné ma už neprekvapujú. Už napríklad nemám potrebu fotiť každú väčšiu skládku odpadu pri ceste; a všadeprítomné vrany prehrabujúce sa v ňom už beriem len ako mumbajskú obdobu našich mestských holubov. Neťahá ma to už hladkať a kŕmiť psy a mačky, pre ktoré mám doma jednoducho slabosť. Prestáva mi vadiť neustály dážď a kaluže na chodníkoch a necítim sa, akoby na mňa všade striehla infekcia, čakala na to, kedy si po pobyte vonku neumyjem ruky dezinfekčným mydlom. Zvykla som si spať pri hluku zapnutého ventilátora, sprchovať sa v studenej vode, používať čističku vody a pri otváraní okna kontrolovať moskytiéru. Odvykám si jesť čokoládu a sušienky, ktoré mi tu príliš nechutia, pri mojej spotrebe sa ťažko kupujú "do zásoby" a oproti iným potravinám sú pomerne drahé. Dokonca už dokážem zjesť - síce s nepomerne obrovskou porciou ryže, ale predsa to považujem za veľký pokrok - tradične nakorenenú večernú polievku. Učím sa, že najlepšie ovocie sa, rovnako ako u nás, kupuje na trhu skôr než v supermarkete, učím sa zjednávať ceny a nepodliehať lákadlám výhodného zmenného kurzu. Na naše pomery je tu totiž skutočne všetko veľmi, veľmi lacné - i tie najdrahšie veci dostanete za cenu, za akú sa bežne predávajú u nás na Slovensku či v Česku. A učím sa chodiť taxíkom - autorikšou - na vzdialenosti, ktoré by som doma s radosťou prešla po vlastných. V Brne som bola zvyknutá behať a chodiť pešo či na bicykli všade, kam sa len dalo. Tu však ulice nie sú prispôsobené pohodovým mestským prechádzkam a ja v tejto šialenej premávke a na chodníkoch plných pouličných predavačov nemám chuť chodiť v meste v podstate nikam. Dnes som však bola na mojej prvej lekcii jógy vôbec. A hoci k jóge som sa vždy doteraz stavala skôr skepticky, po skoro dvoch týždňoch bez väčšej fyzickej aktivity bola táto večerná hodina neskutočne energická a osviežujúca.
Čo sa týka školy, je úžasné, že na rozdiel od prvých dní sa teraz už stále stretávame s novými spolužiakmi, bez toho, aby sme sa vôbec museli snažiť. Študenti si nás nachádzajú sami, sú na nás zvedaví a niekedy, napríklad pri hľadaní správnej učebne, veľmi nápomocní. Pokiaľ môžem za tú krátku dobu rozpoznať, povedala by som, že TISS je naozaj veľmi kvalitná vzdelávacia inštitúcia a tomu zodpovedajú i jej študenti. Jeden z rozdielov, ktorý som si všimla ihneď na prvých prednáškach, bol trochu zarážajúci: indickí kolegovia nemajú taký problém rozprávať, aký vidím všeobecne u mojich českých a slovenských spolužiakov. Jednotlivé kurzy, i prednášky, nehovoriac o seminároch, sú tu vyučované veľmi interaktívnou formou, ktorej sa študenti sami dožadujú. Na dnešnej hodine sa nás napríklad vyučujúci po predstavení osnovy kurzu spýtal, čo od kurzu očakávame my a na čo by sme sa chceli zamerať - a Indovia odpovedali omnoho aktívnejšie, než som zvyknutá z nášho českého prostredia. Viem, že tých z vás, ktorí máte za sebou študijný pobyt na "Západných" univerzitách, tento prístup možno neprekvapí, no ja som takéto progresívne a otvorené prostredie tu v Indii určite nečakala. Naopak, na čom by škola mala ešte rozhodne popracovať, sú organizačné "detaily", ktoré však niekedy veľmi nepríjemne kazia celkový dojem. Keď vám nesedí miestnosť prednášky uvedená v rozvrhu, ktorý ste pár dní predtým na niekoľký pokus získali od študijného oddelenia a ktorý nakoniec vidíte i na dverách učebne, náladu vám to rozhodne nepozdvihne. Podobne ako keď prídete na prednášku a dozviete sa na mieste, že sa nekoná... Celkovo ale môžem povedať, že škola ma prekvapila zatiaľ príjemne; a to ostatné tiež pôjde, len to chce čas.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára