Mumbai, 14.06.2013, piatok - deň ôsmy

Dnes sme si urobili výlet na neďaleký Elephanta Island, ostrov známy svojimi jaskyňami s vytesanými sochami a stĺpmi starými asi 1500 rokov. Je to zvláštne vedieť, že toto všetko vzniklo v dobe, kedy sa naši predkovia sťahovali východnou Európou a žili v nanajvýš drevených obydliach bez nejakej známej formy politickej organizácie. O starovekom Grécku a Rímskej ríši u nás vieme pomene dosť, avšak práve na miestach ako Elephanta Island si človek uvedomí, ako málo tušíme o civilizáciách na východe. Výlet sa nám ale nanajvýš nevydaril, aspoň podľa môjho (neskromného?) úsudku. Moji traja českí kolegovia si, naopak, deň celkom užili.
Na lodi tesne pred dažďom.
Ráno začalo tradične daždivo. Nastúpili sme do vlaku smerujúceho do centra mesta, my so Zdenkou celkom bez problémov, no chalani sa doňho nezmestili (už nás to vlastne ani neprekvapilo) a prišli asi o 15 minút neskôr. Chvíľu sa zdalo, že prestane pršať. Po príchode sme si vyfotili krásnu koloniálnu budovu stanice Chatratapati Shjivali zapísanú na zozname UNESCO a prešli na autobusovú zastávku, kde sme sa odfotili s niekoľkými Indmi a hlavne Indkami v nádherných šatách a oni s nami. Jeden pán požiadal Jakuba o zaslanie fotografie a my sme z toho mali veľkú radosť. Odviezli sme sa autobusom ku Gate of India a inheď nasadli na loď smerujúcu k ostrovu. Na palube sme zasa robili fotky mumbajskej pobrežnej dominanty, indických rodín a okolitých prístavov s odparkovanými nákladnými loďami. Počas tejto cesty však začalo opäť pršať a do večera neprestalo.
Vystúpili sme z lode a lialo. Lialo celú cestu až k jaskyniam, pred ktorými sme sa nachvíľu schovali pod známy modrý igelit a rozmýšľali, čo ďalej. Môj návrh, aby sme to otočili, bol prehlasovaný pomerom 3:1, a tak sme pokračovali. Náladu nám všetkým trochu zdvihlo, keď som našla spiatočný lístok a videla, čo z neho zostalo - kusy rozmočeného papiera prilepené ku vrecku kraťasov. Kúpili sme si lístky (s neuveriteľnou "národnostnou prirážkou" - "Indians - 10, Foreigners - 250"), na ktoré sme dostali zľavu, zrejme ako kompenzáciu za chýbajúceh sprievodcu, a šli sme priamo k jaskyniam. Jaskyne sami osebe sú úžasnou architektonickou historickou pamiatkou, no ja som zrovna nebola v nálade niečo také oceniť. Odfotila som sa s pár turistami, ktorí ma o to požiadali, a dokumentovanie kamenného hinduistického interiéru som prenechala Zdenke a Jakubovi. Na spiatočnej ceste si všetci okrem mňa dali obed v reštaurácii a vyrazili sme k lodi, ktorá nám pred očami odplávala.
Detail výzdoby. Autor: Jakub
Vstup do hlavnej z jaskýň.Autor: Jakub
Po príchode na pevninu nás čakalo ďalšie nemilé prekvapenie, keď nás loď miesto pri Bráne Indie vysadila v nejakom špinavom nákladnom doku, a my sme netušili, kam sa odtiaľ vydať. Za pomoci menšej skupinky indických turistov sme nakoniec došli, mokrí až po uši, na nejakú stanicu, odkiaľ nám práve z protiľahlej koľaje ušiel vlak, a nasadli do vlaku, ktorý šiel asi o 15 minút neskôr. Na ceste domov sme sa na železnici zasekli asi na hodinu, a keď sme konečne opäť vyrazili, na ďalších zastávkach nastupovali snáď všetci cestujúci, ktorí na vlak po celú tú hodinu čakali... Táto cesta vlakom, horšia než ktorákoľvek iná doterajšia, bola pre mňa vlastne len tematicky vhodným zakončením nie veľmi vydareného dňa. Držala som batoh nad hlavou kvôli fotoaparátu a dúfala, že mi ho ženy telami nepomliaždili už predtým. Foťák však dnešnú cestu nakoniec prežil bez ujmy, ale mobil, inak kus mojej elektroniky, o ktorom som doteraz bola presvedčená, že prežije snáď všetko na svete, skončil po pobyte v premočenom batohu s nejakou vyblednutou obrazovkou. Aby som sa však opäť rozlúčila s niečím pozitívnym - došli sme z vlaku rovno na večeru a ja som si po celom dni v daždi a bez jedla dala toľko toho korenistého ako ešte nikdy doteraz. A nevadilo mi to.
Obyvatelia ostrova. Autor: Jakub

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára